Tourism Labels

Inspiration

DESS
© DESS

Reading time: 0 minPublished on 8 March 2024, updated on 15 April 2024

Some labels guarantee you authenticity, uniqueness or the accessibility of the places for your visits in France.

Vignobles et Découvertes

Le label Vignobles & Découvertes est attribué par Atout France à une destination à vocation touristique et viticole proposant une offre de produits touristiques complète (hébergement, restauration, activités de découverte des caves, visites de sites culturels, découvertes d’espaces naturels, de savoir-faire locaux, d'activités de loisirs) et permettant au visiteur de faciliter l’organisation de son séjour.

Pour en savoir plus : Label Vignobles & Découvertes

Pavillon Bleu

Le label Pavillon Bleu valorise chaque année les communes et les ports de plaisance qui mènent de façon permanente une politique de développement touristique durable. Les plages Pavillon Bleu disposent ainsi d'un certain nombre d'équipements permettant de minimiser les impacts de la fréquentation touristique. Des activités de sensibilisation à l'environnement sont également organisées pendant la saison estivale.

Pour en savoir plus : Pavillon Bleu

Famille Plus

Ce label valorise les destinations touristiques françaises ayant engagé une démarche globale en faveur de l’accueil des familles. Les critères portent notamment sur l’accueil et l’information, les animations, les activités, la découverte et la sensibilisation à l’environnement et aux patrimoines, l’hébergement, la restauration et les commerces. Des tarifs adaptés aux familles sont également proposés.

Pour en savoir plus : Label Famille Plus

Jardin remarquable

Le label Jardin remarquable distingue des jardins et des parcs présentant un intérêt culturel, esthétique, historique ou botanique, qu'ils soient publics ou privés. La mise en place de ce label vise à valoriser ces sites particulièrement bien entretenus et ouverts au public.

Pour en savoir plus : Label Jardin remarquable

Entreprise du patrimoine vivant

Le label Entreprise du Patrimoine Vivant a pour but de distinguer les entreprises françaises aux savoir-faire artisanaux et industriels d’excellence. Il rassemble des fabricants attachés à la haute performance de leur métier et de leurs produits.

Pour en savoir plus : Entreprise du Patrimoine Vivant

Patrimoine du XXe siècle

Le label Patrimoine du XXème siècle a pour objet d'identifier les constructions et ensembles urbains protégés au titre des Monuments Historiques ou des espaces protégés.

Pour en savoir plus : Label Patrimoine du XXe siècle

Grand site de France

Le label Grand Site de France garantit la conformité de la gestion des sites aux principes du développement durable. Les sites labellisés concilient préservation du paysage, qualité de l'accueil du public, participation des habitants et des partenaires à la vie du Grand Site.

Pour en savoir plus: Grand site de France

Les Plus beaux villages de France

Depuis 1981, l'association a pour ambition de promouvoir les plus beaux villages de France, en les "réconciliant avec l'avenir", tout en évitant "les écueils du village-musée sans âme ou, à l’inverse, ceux du « parc d’attraction »". Aujourd’hui, l’association compte 176 villages répartis dans 14 régions et 70 départements.

Pour en savoir plus : Les Plus beaux villages de France

Plus Beaux Villages de France

The Plus Beaux Villages de France association brings together 156 villages across France, well known for their remarkable heritage. Labelled villages have to comply with a quality charter.

To enjoy the use of this label villages have to justify a maximum population of 2,000 inhabitants and to possess at least 2 protected sites or monuments (classified or registered). This request to be labelled has to be approved by deliberation of the municipal council (requires a collective commitment to the proposed project).

Once these first requirements are fulfilled, and after an on-site assessment, the mayor of the village will then sign the Quality Charter which officially recognises the entry of the village into the association.

Tourisme & Handicap

Created in 2001, the Tourisme & Handicap label has the intention of giving people accurate, objective and consistent information about the accessibility of tourist sites and facilities in regards to the 4 handicap types (motor, mental, auditory and visual) and to develop an adapted tourist offer.

European Eco-label

What is the European Eco-label?

Created in 1992, the European Eco-label is the only official ecological label that can be used in all of the European Union member states. This label is in relation to products and services.

This ecological label takes the following into consideration, “the lifecycle of a product from the time of material extraction, fabrication, distribution and use just until its re-use or it’s disposed after use” just as much as the quality and usage.

What purpose does this serve?

The European Eco-Label distinguishes products or services that respect the environment. The label verifies the ability to use the products and that there are minor environmental impacts delivered over the lifetime of the product.

The labelled products and/or services are considered to be in compliance with precise criteria mentioned in the applicable standards for each category of products and services.

This label responds to the necessity from a lack of information on the ecological quality of products and services.

In France, 180 accommodation establishments are European Eco-label certified.

Blue Flag Beaches – Le Pavillon Bleu

The Blue Flag Beach is an eco-label comprising of beaches and marinas that make concerted environmental efforts.

It’s awarded annually on a voluntary basis, from 4 groups of criteria: environmental education and information, water quality, environmental management, safety and services.

The list of these labels is certainly not comprehensive; therefore don’t hesitate to make enquiries.

By Rédaction France.fr

The magazine of the destination unravels an unexpected France that revisits tradition and cultivates creativity. A France far beyond what you can imagine…